Efter cirka et års pause starter Konger og Kejsere op igen. I den forbindelse er der to ting der er værd at nævne, og begge ting har betydning for opstarten af en runde.
I Runde 61 blev angrebssystemet indført og forbedret over kommende runder. Personligt synes jeg det er en af de bedste ting der er tilføjet. Endelig en fair måde at lave fred og krige på. Systemet giver en fordel til de strategiske kejsere og kejserriger, som ikke kan være online hele dagen. Mange stærke kejserriger, som har været tæt på at vinde, ville haft gavn af dette system, hvis det havde eksisteret på de givne tidspunkter.
Men det stiller krav til kejseren, da han skal sørge for at sende krigserklæringer, hvis hans kejserrige skal i krig. Så derfor starter vi “blødt” op og angrebssystemet vil være deaktiveret til den kommende runde. Så vi starter simpelthen med alle mod alle, ligesom i de gode gamle dage, og ligesom i Heroes. ;) Men når alle har vænnet sig til spillet igen, vil systemet sandsynligvis blive aktiveret igen.
En anden vigtig detalje er indførselen af kongeracer, som kom i Runde 76. Jeg nævner denne feature da den har betydning for opstartsstrategien. Ofte vil man vælge den race, som passer til ens opstartsstrategi. Kongeracer går i sin enkelthed ud på at man kan vælge at være Kriger, Troldmand eller Spion. Afhængig af valget af race, vil man få forskellige antal bygninger og forskning ved rundestart. En troldmand vil have templer og trolddom ved rundestart, en spion vil have spionlaug og spionage ved rundestart og en kriger vil have flere hytter/gårde og våbenteknologi ved rundstart. Med tiden kan man udbygge kongeracer til også at omfatte bonusser/ulemper for den enkelte race som er gældende hele runden.
Under pausen har jeg oprettet en udviklingsblog. Den vil jeg bruge til at skrive mine tanker omkring udviklingen af spillet. For et år siden var min plan en oversættelse af spillet til engelsk. Dette er stadigvæk et mål, men inden da vil jeg omskrive spillets kode så der bruges mere objektorienteret php kode og javascript/ajax til brugerinterface.
Dermed er bunden lagt til at spillet kan oversættes. Så er spørgsmålet bare om de forskellige sprogversioner bør køre som seperate spil (verdener), eller om det skal være samme spil. Det er jo ikke smart at nogle snakker forskellige sprog i forums. Så vidt jeg ved kører de fleste andre spil med seperate verdener for hvert sprog.
Det var alt for denne gang.
Held og lykke med den kommende runde!